Две картини от фонда на Художествена галерия - Русе се завърнаха от участието си в изложбата „Атанас Пацев - творби и размишления”

Две картини от фонда на Художествена галерия – Русе се завърнаха от участието си в изложбата „Атанас Пацев – творби и размишления”

Две картини от фонда на Художествена галерия – Русе се завърнаха от участието си в изложбата „Атанас Пацев – творби и размишления” и включени в мащабен каталог. Това са портрети на изтъкнати творци от Русе – Димитър Хинков и Кирил Станчев. Пастелните творби са рисувани през 1974 г., когато Атанас Пацев реализира самостоятелна изложба в Русе. Портретът на Д. Хинков е постъпил в Галерията, наред с още 5 картини през същата година, а на Кирил Станчев е откупен от наследниците на художника години по-късно.

Красимир Илиев, куратор на изложбата, пише:
„Творчеството на Атанас Пацев (1926 – 1999) е белязано от няколко обстоятелства – участието като осемнадесетгодишен в партизанското движение; следването му в Художествената академия между 1944 и 1949 г. , когато тя е арена на драстични промени; пътуването му във Франция и Италия през 1963 г., когато се сблъсква със съвършено различеното усещане за свобода; организираните нападки срещу неговата изложба през 1968 г., които го пращат в лагера на непослушните интелектуалци с партиен билет – при Радой Ралин, Борис Делчев, Веселин Андреев и при художници като Любомир Далчев и Генко Генков. 

Неприемливият експресивен пластичен език, експериментите с перспективата, броденето из табуираните полета на еротичното, бунтарският текст „За безтегловността”, публикуван в брошура към изложбата му от 1968 г., са част от забравената днес съпротива на Пацев срещу неписаните правила за правилно поведение в едно общество със строга йерархична структура. 
Огромното напрежение между вярата в комунистическата идеология и изконно присъщото му бунтарство е заключено не само в неговите изображения. От 1980 г. почти до смъртта си той изписва 94 тетрадки с непубликувани досега, трудни за разчитане дневници.

Въпреки усилията, насочени към композицията, неговите най-значими постижения са в портрета. Пацев схваща човека срещу себе си не като някой, когото иска да опознае, а като инструмент за познание на собствената си душа.”

Подобни публикации
Сподели:
ЧЕТЕТЕ ВСИЧКИ НОВИНИ В РАЗДЕЛ "НОВИНИ"