По повод отбелязването на 147 години от влизането на руската армия в Бяла на 23 юни /ст.ст./ или 5 юли 1877 г. /н.ст./, Историческият музей – гр. Бяла открива на 5 юли 2024 г. тематична изложба. За пръв път ще бъде изложена най-старата и засега единствено позната панорамна гравюра на селището от 1877 г.
Скицата на гравюрата на Бяла от лятото на 1877 г. е работа на Никола Лазаро – военен кореспондент на италианското илюстровано седмичното списание L’Illustrazione italiana. Тя е направена по незапазен вариант на фотография на Франц Душек. Стъклената плака е загубена, тъй като тя е получена от Николо Лазаро и както е записано на гравюрата, той е нарисувал по нея скица, която е изпратил в редакцията на списанието в Милано. По тази подробна скица е изработена гравюра върху дърво.
Никола Лазаро е специален кореспондент на „Италианска илюстрация“. Той е добре запознат с национално-освободителните движения на Балканите и през 1876 г. той отразява сръбско-турската война и издава книга.
По време на войната 1877-1878 г. чехът Франц Душек е придворен фотограф на румънския княз Карол I. Като военен фотокореспондент Душек съпровожда руската армия и се превръща в един от забележителните летописци на Руско-турската война. Той снима историческите моменти от форсирането на Дунава, обсадата и превземането на Плевен, както и императорските главни квартири в Горна Студена и Пордим. За нас особено ценни са снимките му от Бяла. Сред запазените до днес фотографии присъстват и тези на бъдещия княз на България Александър Батенберг, една от които е направена в Бяла, на царАлександър II, великите князе, видни военноначалници, на първите носители на Георгиевския кръст – лейтенантите Шестаков и Дубасов, потопили османския монитор „Сейфи“ в Мачинския ръкав на Дунава 14 – 25 юни 1877 г. Истински шедьоври на историческата фотография са панорамните снимки на населените места Бяла, Свищов, Никопол, Горна Студена, Пордим и др.
От панорамните снимки на Бяла, направени от Франц Душек са известни два варианта на т.нар. беленско хоро. Той ги прави от двора на сегашния музей. Тъй като те са кадрирани, част от тях са изрязани, когато са откопирани – оставен е основния исторически момент – хорото, което е привлякло вниманието със своята уникалност и художествена стойност. Беленското хоро, направено специално от жителите на селището за императора Александър II, е повода и затова всичко, което е извън хорото се е сторило маловажно и е изрязано. За разлика от двата позитива, гравюрата на Никола Лазаро обхваща липсващата част от снимката на стъклената плака. Така днес ние може да се запознаем с истинския вид на Бяла от 1877 г. , който досега беше неизвестен. От гравюрата може да се разгледа тогавашната централна част на селището, както сградите в неговата периферия.
Историческата гравюра е собственост на частно лице, което е предоставило безкористно копие от нея на музея. Тази практика не е изолиран случай. През 2021 г. Михаил Заимов, правнук на Стоян Заимов – един от създателите на музея в Бяла, подари копия на запазеното фотографско наследство на дядо си във връзка с изграждането и откриването на музея, които оттогава са част от експозицията.
Откриването на изложбата ще бъде на 5 юли. След това историческият образ ще стане част от експозицията.