В навечерието сме на 60-тата годишнина на Международния фестивал „Мартенски музикални дни“. Фестивал с традиции, но и фестивал, който трябва да има бъдеще.
След събитията от последните седмици и променения еднолично от кмета Пенчо Милков програмен съвет, русенци трябва да знаят какво им беше отнето. А именно: гостуване на доказано един от най-добрите виолончелисти в света – Лука Сулич (който при създалата се ситуация се отказа); Радиооркестъра на Киев; оркестъра Франческо Чилеа с премиерна програма за България; Берлинския камерен ансамбъл от Щадскапеле Берлин; оркестър Метрополитън, съставен от най-добрите музиканти на Букурещ; бароковия оркестър на Венеция; Пражката филхармония с майсторски класове за цигулка и пиано; квинтета на Арена ди Верона в две части, като в първата са включени барокова и класическа музика, а във втората – оригинални костюми от Арена ди Верона на операта „Аида“ – шоу за младата публика в допълнение с майсторски класове за тромпет, валдхорна и цугтромбон. Музиканти на такова световно ниво не са били никога на сцената на „Мартенски музикални дни“!!!, а 60-тата годишнина на фестивала можеше да е един прекрасен повод това да се случи. Вместо това, русенци и гостите на града ще се задоволят с почти същата програма като миналите години, която иначе е чудесна, но голяма част от музикантите присъстваха в афиша и на 59-тото, 58-тото, 57-тото и т.н. издания на Международния фестивал. Някои ще кажат – традиции, други – липса на мениджърски позиции…
В същото време беше позволено с лека ръка от програмния съвет не просто да се извадят доказани в музикалните среди имена като това на Йордан Камджалов, Димитър Косев и Сунай Муратов, но и да бъдат публично обиждани. В навечерието на тази кръгла годишнина, това е срам за иначе европейския Русе. Едновременно с това от програмния съвет бяха извадени имената на Мариан Савов, Ирена Петрова, Анна Сипос, които свършиха най-тежката административна работа по новата програма. Поради скандалните отношения и така развилите се събития, от новосформирания програмен съвет участието си отказва и директорът на русенската опера Иван Кюркчиев, огорчен и от факта, че шепа хора очакваха новия кмет със скандал на бюрото му. И вместо от двете програми да бъде взето най-доброто, уви, ще се реализира само и единствено програмата на г-жа Ива Чавдарова, което няма да добави стойност към кръглата годишнина.
Ако обществеността в нашия град желае този фестивал да се развива, трябва да бъде своевременно отговорено и на следните въпроси:
- Редно ли е да се канят едни и същи музиканти всяка година и „техният абонамент“, превръща ли „Мартенски музикални дни“ в турне, а не в класен Международен фестивал? Факт е, че на нито един фестивал в света, няма абонамент за оркестри, обикновено се канят на две-три години, като по този начин публиката има възможност да чуе различни състави от целия свят.
- Организаторът на фестивала г-жа Ива Чавдарова ще представи ли поне една година публично план-сметка за хонорарите и всички останали разходи по изданието на фестивала преди неговия старт? Това е единственото събитие в общината, което има право да се „държи така“, защото общинският съвет му гласува бюджета и то се отчита пред общинския съвет. Колективна отговорност за 360-380 000 лева всяка година. Старият програмен съвет е представил такава още на бившия кмет на Община Русе, от която е видно, че с тези световноизвестни имена, които щели да „провалят“ 60-тото издание, сумата възлиза на над 120 000 лева по-малко от предишните издания!
- Кой ще има смелостта и дързостта да прати официални писма до тези състави, за да им откаже участие от Мартенски музикални дни? Факт е, че заради личните контакти на г-н Кюркчиев в последните месеци, цените за техните участия в Русе са били смъкнати с 30% надолу. Освен това са си направили програмата в съответствие с ММД за следващия сезон. Или по български – много лесно сложихме чертата?
- Община Русе ли плаща престоя в хотел на Емил Табаков, за да дискредитира пред кмета стария програмен съвет?
- Получил ли е Светлин Русев 16 000 лева като консултант на фестивала, платени ли са му отделно хонорари за сцена и в какъв размер? За справка, предишният програмен съвет е работил само и единствено безвъзмездно, за да доведе в Русе изпълнители, които никога досега не са присъствали в афиша на ММД.
- Колко билети са продадени за концерта на фестивалния оркестър, организиран от Ива Чавдарова на 1 април в прочутата зала „Атенеум“ в Букурещ, като хонорари на диригенти и изпълнители? Били ли са музикантите повече от публиката и колко средства са платени от фондация „Русе-град на свободния дух“ за това „събитие“?
- Колко приходи има фестивалът всяка година? 40 000 лева? За 17 вечерни концерти, 4 – 5 матине концерти и 6 – 7 майсторски класове…
Русенци имат правото да чуят отговорите на тези въпроси.
В началото на този мандат заявихме, че ако новоизбраният кмет г-н Пенчо Милков и общинските съветници имат волята да продължим да надграждаме постигнатото, да работим в полза и близо до хората, ГЕРБ категорично ще подкрепя добрите инициативи за Русе и русенци. Но нашата група ще е и коректив на предложения като това за отбелязването на 60-тата годишнина на фестивала по начин, който не приляга на Русе и не просто връща града ни назад в миналото, а смачква всеки опит за новаторство в града на свободния дух.